Tips voor veilig handelen op Boerendeal.nl

Weet met wie je handel drijft.

  • Zoek via Internet, bijvoorbeeld Google, naar informatie over de verkoper, bijvoorbeeld door te zoeken op naam, adres, telefoonnummer en bankrekeningnummer van de verkoper.
  • Controleer bij het Meldpunt Internetoplichting of er meldingen zijn over de verkoper.
  • Achterhaal via de site van de Kamer van Koophandel of het bedrijf staat ingeschreven en gebruik de gegevens die hier verstrekt worden om telefonisch contact op te nemen en/of het bezoekadres te achterhalen.

Benader elkaar persoonlijk.
Leg telefonisch contact met elkaar, maak duidelijke afspraken met elkaar en bewaar alle informatie: Gegevens koper/verkoper, advertentietekst, betaalgegevens, e-mails, etc.

Weet wat je koopt.
Probeer vooraf zoveel mogelijk informatie in te winnen over het object en de verkoper. Stel de verkoper vragen als er onduidelijkheden zijn , bijvoorbeeld of het artikel authentiek (geen namaak) en wettelijk toegestaan is.

Vertrouw op je gevoel.
Gebruik je gezonde verstand en vertrouw op je gevoel. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Kies voor een veilige betaalwijze.
Wees extra voorzichtig bij transacties met het buitenland: Gebruik betaalmethoden die geschikt zijn voor transacties via internet: gebruik bij onbekenden geen betaalmethoden als Western Union Bank, MoneyGram, HSBC bank en cheques.

Zorg voor een veilige verzending.
Als de verkoop niet in persoon wordt afgehandeld, maak dan duidelijke afspraken over de verzending en eventuele transport- en verzekeringskosten. Meer informatie over postzendingen kunt u vinden op de website van PostNL. Enkele voorbeelden van veilig(er) versturen zijn:

  • Onder rembours
  • Aangetekend verzenden

Mocht een gebruiker toch zijn afspraken niet nakomen:

  • Doe bij oplichting altijd aangifte bij de politie. Iedereen heeft het recht aangifte te doen van een strafbaar feit en opsporingsambtenaren zijn verplicht deze op te nemen.
  • Meld oplichting ook altijd aan Boerendeal.nl. Als de claim gegrond wordt geacht, kunnen wij de gebruiker (tijdelijk) weren van de site.
  • Voor individuele juridische bijstand kunt u bijvoorbeeld advies inwinnen bij een lokale rechtswinkel.

Wat te doen in geval van oplichting?

Het is een ernstige zaak wanneer adverteerders worden beschuldigd van oplichting.
Wij behandelen dergelijke meldingen zeer serieus en proberen waar nodig gerichte stappen te ondernemen tegen adverteerders.
Je kunt ons hiermee helpen door de hieronder genoemde informatie te verschaffen, voor zover beschikbaar;

  • Link naar de advertentie of een beschrijving van de advertentie, indien de link al verwijderd is;
  • E-mail adres van de adverteerder;
  • IP adres van de adverteerder;
  • (Gebruikers)naam van de adverteerder;
  • Telefoonnummer van de adverteerder;
  • Straat, postcode en woonplaats van de adverteerder;
  • Aankoopbedrag;
  • De datum van aankoop en de datum van betaling;
  • Betaalmethode;
  • Rekeningnummer van adverteerder;
  • Jouw voor- en achternaam;
  • Jouw straat, postcode en woonplaats;
  • Jouw telefoonnummer;
  • De voorafgaande e-mail conversatie tussen jou en deze persoon;
  • Indien er reeds aangifte bij de politie is gedaan, nummer proces-verbaal en woonplaats waar de aangifte is gedaan.

Aansprakelijkheid

Wanneer je als koper vooraf de verkoper betaalt, maar de verkoper het product vervolgens niet levert, wat dan te doen? Doe in geval van oplichting (artikel 326 Wetboek van Strafrecht) altijd aangifte bij de politie. Iedereen heeft het recht aangifte te doen van een strafbaar feit en opsporingsambtenaren zijn verplicht deze op te nemen (artikel 163 lid 5 in verband met artikel 161 Wetboek van Strafvordering). De politie kan vervolgens bovenstaande gegevens, welke je aan ons verschaft inclusief onze gegevens over de adverteerder bij ons opvragen. Met het verstrekken van bovenstaande gegevens ga je ermee akkoord dat wij deze gegevens aan Politie, Justitie en andere opsporingsinstanties kunnen verstrekken. De informatie die je ons toestuurt, zal worden opgeslagen en verwerkt in overeenstemming met ons Privacy Beleid.

Voor vragen, opmerkingen of klachten kunt u contact opnemen met Boerendeal via het contactformulier.